hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رسانه > سایت رویداد ایران > قم| دادرسی عادلانه از مقدمات اجرای عدالت است

قم| دادرسی عادلانه از مقدمات اجرای عدالت است

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مفید گفت: دادرسی عادلانه از پیش زمینه های اجرای عدالت در جامعه است و رویه قوه قضائیه باید به نحوی باشد که طرفین دعوا از برابری حق دفاع و انتخاب وکیل در دادگاه برخودار باشند.
به گزارش رویداد ایران،حجت الاسلام و المسلمین سعید رهایی در سومین همایش نکوداشت آیت الله موسوی اردبیلی با موضوع نقش نظام قضایی در توسعه ملی در دانشگاه مفید قم بیان کرد: توسعه دیگر از نگاه اقتصادی سنجیده نمی‌شود بلکه سخن از توسعه امروز از دیدگاه های اجتماعی، انسانی و فرهنگی مورد توجه است.
 وی ادامه داد: توسعه صرف اقتصادی با بشریت رفتار مهربانانه ای نداشته و انبوهی از مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری را به وجود آورده است.
 وی ادامه داد: توسعه پایدار مساله ای بوده که امروز باید به دنبال آن بود، عدالت و امنیت پیش شرط های توسعه پایدار است.
 رهایی خاطرنشان کرد: توسعه یک کشور بدون مشارکت مردم عملیاتی نمی شود، تا زمانی که دولت نتواند مردم را با خود همراه کند نمی تواند در مسیر توسعه گام بردارد.
 وی گفت: در جامعه ساختارمند کنونی قوه قضاییه در درجه نخست متولی و مسئول اجرای عدالت اجتماعی در ابعاد مختلف در سطح کشور است.
 رهایی گفت: اگر قوه قضاییه نتواند عدالت را در جامعه نهادینه کند به بزرگترین مانع اجرای عدالت در جامعه تبدیل خواهد شد.
 وی ادامه داد: دادرسی عادلانه از پیش زمینه های اجرای عدالت در جامعه است، رویه قوه قضاییه باید به نحوی باشد که طرفین دعوا از برابری حق دفاع و انتخاب وکیل در دادگاه برخودار باشند.
 وی گفت: رسیدگی علنی و شفاف به پرونده ها، صلاحیت دادگاه و قاضی و استقلال قوه قضاییه، رسیدگی بر مبنای قانون از پیش زمینه های دادرسی عادلانه در قوه قضاییه است.
 رهایی اضافه کرد: از نگاه اسلام و از دیدگاه آیت الله موسوی اردبیلی هدف از قضات عدالت و باز ستاندن حقوق در عرصه عمل است.
 وی ادامه داد: قضاوت تنها فیصله دعوا نیست بلکه قضاوت استیفای حقوق هم می باشد و دامنه گسترده ای دارد.
 وی اضافه کرد: از دیدگاه اسلامی و از دیدگاه آیت الله موسوی اردبیلی هدف از قضات عدالت و باز ستاندن حقوق در عرصه عمل است.
 وی ادامه داد: قضاوت تنها فیصله دعوا نیست بلکه قضاوت استیفای حقوق هم می باشد و دامنه گسترده ای دارد.
 رهایی عنوان کرد: طبق نظر آیت الله موسوی اردبیلی قوه قضاییه باید مدیران کشور در زمان مدیریت از نظر عملکرد مورد نظارت و ارزیابی قرار بگیرد.
 وی با اشاره به شرایط دادرسی عادلانه از دیگاه آیت الله موسوی اردبیلی اضافه کرد: همچنین تساوی بین طرفین قضا نیز باید در محاکم قضایی رعایت شود.
 رهایی با اشاره به نقش اعتمادسازی عمومی در توسعه ملی اظهار کرد: قاضی باید چنان از روی عدالت حکم کند که مردم رای صادر شده را با تمام وجود قبول کنند.
 وی خاطرنشان کرد: اگر مردم عادل بودن قاضی را درک کنند با قوه قضاییه همراهی می کنند، در غیر اینصورت همراهی با قوه قضاییه از روی اجبار یا نفاق انجام خواهد گرفت
 قوه قضاییه نباید مختص به هیچ جریانی باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد